ניהול קיבוץ שיתופי- 3 דרכים להגדיל מוטיבציה של חברים להתפרנסות

ניהול קיבוץ שיתופי- 3 דרכים להגדיל מוטיבציה של חברים להתפרנסות

מאת מויש אבן ניר / יועץ ארגוני בכיר להנהלות בתהליכי שינוי, מומחה לתמחור משרות קיבוצים שיתופיים


בחלק מהקיבוצים שנשארו שיתופיים החברים מגדילים את הוצאות הקהילה בלי להגדיל התפרנסות, ומנהלי המשק מודאגים שלא יוכלו להבטיח רווחה וביטחון לטווח ארוך.

הקונפליקט מחריף ככל שדרישות החברים גדלות, וההנהלות בד"כ חסרות כלים להתמודד ולטפל בו. חברים בעלי יכולת ניהול ומנהיגות מוותרים על ההזדמנות לקחת תפקידים בקהילה "כי שם לא כיף בכלל", ופונים לניהול עסקי מאתגר במפעלי הקיבוץ, או בעבודת חוץ, שם מתקדמים ומתוגמלים על מצוינות. יותר מדי חברים בוחרים להשקיע את זמנם במשפחה ופנאי על חשבון פיתוח קריירה, ומתבססים על איכות חיים מובטחת בלי שהקיבוץ יעמיד מולם כלים אפקטיביים למדידת תרומה והשתתפות בנטל. 


"אם וכאשר יהיה שינוי, כמובן שאתאמץ וארוויח יותר"

כך החבר מסביר את דפוס התנהלותו, והופך את הנוחות ואי לקיחת האחריות שלו לנורמה, לתרבות ארגונית חדשה ולערכים שהדור הבא גדל לאורם. כיף, נעים וחמים – אז למה לשנות?

פגשתי מאות מנהלים ואלפי חברים בפגישות אישיות של תהליך תמחור משרות ב-40 קיבוצים. הכרתי דרכי מחשבה וגורמי הנעה של חברים, ולמדתי שכל חבר וחברה רוצים להתקדם ושואפים להצליח! אני מאמין שבכולנו קיים צורך להצליח ולהוכיח לעצמי ולסביבה שאני יכול. אבל החבר לא רוצה כרגע, כל אחד מסיבותיו. וכשלא מממשים יכולות ואין סיפוק... יש תסכול והאשמות. אין נוח יותר מלהאשים את המנהלים, את הקיבוץ, או את השקנאים החולפים בשמיים.

דוגמה לדו שיח המתנהל בשנה האחרונה בקיבוץ שיתופי מצליח:

מנהלים:   גלו אחריות להוצאות כי המסיבה עלולה להיגמר
חברים:    הרגלתם אותנו לא להתערב אז תתאמצו יותר!

מנהלים:   רוצים להוריש לילדינו שבחוץ
חברים:    תגידו להם שיחזרו לקיבוץ!

מנהלים:   קחו תפקידים, תובילו מצוינות
חברים:    הכל בסדר. למה לצאת ממעגל הנוחות?

ניהול קיבוץ שיתופי- 3 דרכים להגדיל מוטיבציה ואחריות החברים להתפרנסות

לפניך 3 דרכים שיעזרו לחבר להגדיל התפרנסות


דרך 1 -  אתגרו את החבר!

הציעו מסלולי מצוינות ענפית ואישית, והזמינו אותו לפתח קריירה משמעותית ולהרוויח הישגים אישיים וקבוצתיים

מה קורה לחבר שקוראים לו לצאת משלולית הנוחות ולהצטרף למשחק חדש? זה אינו מובן מאליו, כל שינוי מתחיל אצל החבר פנימה בחשש גדול, והוא בודק שיקולים של "כדאי/ לא כדאי?", "מה ארוויח/ אפסיד?" הדור הצעיר מוכן לאמץ מושגים כמו סוציאליזם, שוויון, טובת הקיבוץ, חזון, התפרנסות וכו\', רק אחרי שברור לו "מה יצא לי מזה?", "למה לי?" "מה אקבל אם..?". הוא מודע לתועלות, מודד הישגים ומשווה עם חבריו.

אחד מגורמי הנעה החזקים ביותר הוא פיתוח גאות יחידה- השתייכות לקבוצה שמכריזה על עצמה כקבוצת מצוינות מחויבת התפרנסות, הזמינו חברים להתארגן ולהוכיח את כוחם. הגדירו מסלולים ליוזמות במעגלים שונים-  לפי ענף, לפי מגזר, לפי גיל, לפי השתייכות להנהלה וכד'. הכלים לבניית מסלול אתגרי להגדלת התפרנסות יכולים להיות פשוטים או יצירתיים, נוקשים או חופשיים ביותר, אך כולם מבוססים על מדידת מצב קיים, מדידת התקדמות להשגת יעדים, ותגמול במגוון דרכים.

ניתן למנף דרך זו ע"י פרויקט תחרותי בין קבוצות חברים בניהול צוות היגוי/ רכז משק/ מש"א או מנהל יזמויות. הצוות יגדיר פרמטרים למדידה ותגמול, וינהל קמפיין שמשתף את הציבור ויוצר מודל חדשני מאתגר ומלהיב.


דרך 2 - קדמו פיתוח מנהלים בענפים. 

עזרו למנהלי ענפים לנהל חברים עובדים. תנו להם כלים והדרכה איך לתת משוב איכותי תקופתי ולשכלל עבודת צוות. הכניסו שיטות למדוד ולתגמל על פיתוח קריירה ועמידה ביעדים. למדו את המנהלים לשתף עובדים בתהליכי חזון, אסטרטגיה ופיתוח עסקי לענף. שתפו את הציבור במידע על תהליכי פיתוח שהמנהלים בענפים עוברים, כדי לעזור לחבר להגדיל את תרומתו וערכו לענף. 

נהלו דיאלוג עם הציבור על חלוקה שוויונית יותר בעמידה בנטל ההתפרנסות.

ההנהלה הכלכלית מתקשה לפעמים להוביל שיח ציבורי על התפרנסות כי היא חוששת מהתנגדות, כעס והאשמות ע"י החברים. אבל כשמוותרים מאבדים את היכולת להשפיע על הלך הרוח ועל הסיכוי לשנות את התנהגות החברים. 


דרך 3 - שקפו למנהלים ולחברים את שווי משרתם

אני מתייחס כאן לשווי המשרות ככלי ניהולי לקבלת החלטות בקיבוץ שיתופי, בלי קשר לשינוי אורחות חיים. 

מנהלים בקיבוצים שתומחרו ונשארו שיתופיים, מציינים שניתוחי העיסוקים וידיעת עלות ערך העבודה התגלו כקריטיים לניהול הענף. רובם ככולם מעידים שבעקבות תהליך התמחור קבלת ההחלטות שלהם השתפרה מאד, והם מצליחים ליישם תהליכי שינוי בקלות ומהירות גדולה יותר בכל היבט- עסקי, כלכלי וחברתי. הכלי נותן למנהל יכולת לדייק את העיסוק ולתת לחבר נקודת ייחוס ומשוב שעוזרים לו להרגיש בטוח יותר, לתאם ציפיות, למדוד ולתכנן התקדמות, ולהעלות לעצמו ערך בחברה ובעבודה, גם אם אינו מקבל משכורת. ככלל, תמחור משרות אישי בקיבוצים שיתופיים שיפר מאד את הביצועים הכלכליים, ושינה את התייחסות ומחויבות החברים להתפרנסות.  

 

3 הדרכים משיגות תוצאות יוצאות דופן:

  • תוספת הכנסות לקיבוץ במאות אלפי שקלים לחודש

  • הגדלת לקיחת אחריות וביקוש לשאת בתפקידים

  • הגדלת הישגיות ותשוקה למצוינות אישית 

  • הגדלת תחושת ערך, סיפוק והתלהבות    

  • הגדלת חוסן אישי וקהילתי

 

רוצים שנספר לכם איך זה עובד?

פנו אלינו לתאם פגישה ללא מחויבות מצדכם!  
מויש אבן ניר- 052-2828021 ,  agada@agada.co.il

 

קרא עוד על ניהול קיבוצים


תמחור משרות בקיבוץ שיתופי- מודל אגדה

 

תמחור משרות בקיבוץ שיתופי- מודל אגדה

40 קיבוצים, מאות מנהלים ואלפי חברים בחרו במודל אגדה ובמויש אבן ניר להובלת תהליך תמחור מקצועי ומהנה, ומעידים על אמינות, הוגנות ושביעות רצון גבוהה...  קרא עוד


חדשנות בעולם התעסוקה העתידי בקיבוצים

 

חדשנות בעולם התעסוקה העתידי בקיבוצים

חברים, תתעוררו!  עולם העבודה משתנה במהירות, ובוקר אחד תגלו תופעה מעניינת...  קרא עוד

 

 

מויש אבן ניר - מנכ"ל אגדה אסטרטגיה

יועץ ארגוני בכיר, מומחה בניהול קונפליקטים ומשברים בארגונים עסקיים וציבוריים, חברות משפחתיות וחברות ביוטק. יועץ למנהלי מפעלים בתעשייה הקיבוצית ולהנהלות קיבוצים. מרצה להכשרת יועצים ארגוניים, בכנסים מקצועיים ובסדנאות לפיתוח מנהלים.

אגדה אסטרטגיה פיתחה מודל ייחודי שמסייע לארגונים גדולים לפרוץ ממשבר למצוינות בפרויקטים מורכבים ואף מצילי חיים.


פנו אלינו לקבל ממליצים ולתאם פגישה ללא מחויבות מצדכם!
 
מויש אבן ניר- 052-2828021 ,  agada@agada.co.il


לרשימת קיבוצים לקוחות