ניהול קיבוצים - חדשנות בעולם התעסוקה העתידי

ניהול קיבוץ שיתופי - מנהל חדשנות קיבוצי יוביל את החברים לעתיד תעסוקתי מאתגר ומלהיב 

מויש אבן ניר  12.12.17

 

חברים, תתעוררו!  עולם העבודה משתנה במהירות, וחלק מהעיסוקים שאתם עובדים בהם כיום הופכים במהירות ללא רלוונטיים, וזה קורה כאן עכשיו... 

עובדי הנהלת חשבונות יוחלפו במחשב משוכלל שיקלוט, ינתח ויבקר כל נתון נדרש בזמן אמת. המזכירה הטכנית תוחלף במענה קולי אדיב, שייתן תשובות מדויקות לכל פונה ויגיש סיוע לפי רמת דחיפות ושביעות רצון של החברים. אפליקציה ידידותית להפליא תקבל את פני האורחים המגיעים לחדרי האירוח, ותנחה אותם בנינוחות לצימר הקיבוצי. כל בקשה תטופל ביעילות ותעודכן במוקד למעקב.

במפעל יתמעטו מנהלים בדרגי הביניים, ועובדי הייצור יוחלפו ברובוטים ובקרים משוכללים. תמונת השער של המנכ"ל הקיבוצי המצטיין ב"ידיעות הקיבוץ" תוחלף בצילום של רובוט מחייך, שזכה במקום הראשון. התיאור אינו מדע בדיוני, מחקרים וסקרים צפו מראש ומשבר הקורונה האיץ את המציאות החדשה שמתרחשת כבר בימים אלו. 


עד כמה המקצוע שלי יהיה רלוונטי?

דו"ח אחרון מ-2017  של המועצה הלאומית לכלכלה שהוצג בכנס האחרון ביולי, 3 שנים לפני משבר הקורונה, צפה "רעידת אדמה" בישראל בתחום התעסוקה: בעשורים הקרובים העיסוקים של 900,000 ישראלים (!), כשליש מהמועסקים במשק יהיו לא רלוונטיים ויאבדו את עבודתם.

מקצועות בסיכון גבוה הם מקצועות הכוללים משימות ידניות, חזרתיות ומבוססות נהלים, כמו מזכירות והנהח"ש. מקצועות בסיכון נמוך דורשים יצירתיות, אינטליגנציה רגשית (EQ) ויכולת הגבה מהירה לסביבה המשתנה. במקצועות הניהול, חינוך, רפואה, מחקר, מחשבים ומקצועות סיעודיים וטיפוליים, הביקוש יהיה גדול מההיצע. 

מקצועות בקהילה לפי רמת סיכון 

תמחור משרות קיבוצים שיתופיים

 

מקצועות במפעל לפי רמת סיכון 

תמחור משרות קיבוצים שיתופיים

 

הצעירים שואלים את עצמם: איזה מקצוע ללמוד?

 

האם ללכת עם נטיות הלב או עם צרכים עתידיים של שוק עבודה חדש? אם אלמד מקצוע המבוקש כיום במפעל או בענף מסוים, העתיד התעסוקתי שלי נראה כרגע בטוח. אבל אם אבחר ללמוד מקצוע חדשני, גם אם כרגע אין לו ביקוש במשק, יש סיכוי שאקבל יתרון תחרותי בשוק העבודה העתידי. ושאלת השאלות: איך אתכנן לעצמי קריירה ארוכת טווח בקיבוץ, כשיש אי וודאות גדולה בתהליכי שינוי ותלות במקבלי החלטות?  

חילופי הזהויות בעולם התעסוקה, בין דור ה- Y ודור ה–Z , מקבלים ביטוי חי בחצר הקיבוץ. הצעירים מעוניינים להחליף תעסוקה בטווחים קצרים. הם תזזיתיים, אינטליגנטים, בעלי פתיל קצר וחסרי סבלנות, אך בעלי יכולת טובה לזהות ולהפנים במהירות נושאים חדשים. הם העובדים החדשים של המחר, והם יתאימו עצמם בהמשך לחידושים של עולם הטכנולוגיה. מה צריך לקרות כדי שירצו לחפש תעסוקה מאתגרת בקיבוץ? מה יהפוך את הקיבוץ והמפעל למקום התפרנסות אטרקטיבי ומבוקש? 

דברים משתנים כל יום וכל שעה. בכל כנס טכנולוגי אנחנו לומדים על החידושים של המחר. באחד הכנסים אמר מנכ"ל חברת טכנולוגיה מהגדולות במשק: "סטודנט במקצוע טכנולוגי בשנה רביעית צריך לקחת בחשבון שהשנתיים הראשונות ללימודיו כבר אינן רלוונטיות".  קצב השינויים מהיר ומחייב הערכות, הפעלת סנסורים למעקב, וזיהוי דרכים לתעסוקת המחר.

 

מאילו מגמות מסוכנות אסור להתעלם?

 

  • מיקוד בצרכי הענף ולא בצרכי העובד - 
    במקרים רבים הכשרת העובדים צרה וממוקדת בצרכי הענף בלבד, ללא הכשרה רחבה. ברוב הקיבוצים חסרה חשיבה ארוכת טווח המתמודדת עם מגמות בשוק העבודה העתידי. יש הקטנת פערים איטית מדי בין מצוי לרצוי, ואין בנק כישורים יעיל וגמיש.

  • התפלגות גיל המועסקים -
    גדל מספר הקיבוצים שגיל העובדים הולך ועולה. רואים מגמה זו היטב בסיום תהליכי תמחור, כשמבצעים ניתוח טבלאות השכר עפ"י התפלגות גיל העובדים.  יש קיבוצים ששיעור המועסקים מעל גיל 60 מהווה 15% מהמועסקים. מטבע הדברים, היכולת לשנות עיסוק בגילאים מבוגרים בהתאמה לצרכי השוק היא מוגבלת. 

  • אין מספיק עידוד להשכלה טכנולוגית -
    הקיבוץ מוותר מראש על קרש קפיצה להמשך. מספר מועט של חברים לומד במוסדות טכנולוגיים את מקצועות העתיד, ויוכל בבוא היום לבצע את השינויים התעסוקתיים הנדרשים. רוב הלומדים בוחרים ללמוד על פי נטיות הלב, ללא הנחיה וחשיבה ארוכת טווח. 

  • חינוך -
    בתי הספר התיכוניים אינם מכוונים להתמקד במיומנויות היסוד אנגלית מחשבים ומתמטיקה, ואינם מטפחים יזמות, חדשנות טכנולוגית וחשיבה כלכלית. בעתיד יתקשו הבוגרים להתמודד ביתר קלות בעולם התעסוקה, וללמוד מקצועות מבוקשים עם טווח מיומנויות רחב. 

  • עיסוקים מסורתיים -
    חברים רבים מועסקים בענפים מסורתיים: מטבח, חדר אוכל, כלבו, הנהלת חשבונות ומזכירות. ענפי שירות שממשיכים להתנהל כמו פעם, ללא שינוי וחדשנות, ייעלמו וישאירו חברים מול שוקת התפרנסות שבורה. 

  • ריבוי עובדי יצור -
    מפעלים קיבוציים ממשיכים להעסיק עובדי ייצור רבים, בעבודה רוטינית בחלקה, ללא הכשרה לתחומים נוספים. עם הזמן הביקוש מצטמצם, וחברים העובדים בייצור, חלקם מבוגרים, יתקשו לחפש אופק חדש. 

  • משרות חלקיות -
    חוק פרקינסון הקיבוצי מתאר יום עבודה טיפוסי שבו תפוקת העובד מצטברת לשלוש ארבע שעות יעילות, ויתר השעות הנדרשות נשארות על הנייר בלבד. 

  • תסמונת בת יענה-
    חצר קיבוץ שקיימת בה תחושת בטחון מדומה של קביעות במקום העבודה ו"מה שהיה הוא שיהיה", עלולה לגרום למצבי חוסר אמון בין ההנהלה לחברים, וחוסר רצון של חברים לקחת אחריות ולמלא תפקידים.

 

איך מנצחים מגמות כאלו?

 

 

מיניתם כבר מנהל חדשנות קיבוצי?

 

נושא החדשנות אינו נחלתם הבלעדית של חברות היי טק וסטרטאפים, הצצים בישראל כמו פטריות לאחר הגשם, אלא מחייב מחשבה ותכנון. כבר עכשיו מומלץ לכל חבר לבחון מחדש את מקומו המקצועי בעולם העבודה המשתנה, ולבדוק אפשרויות למקסום שכרו העתידי. ואכן, החברים נפתחים ומבשילים בהדרגה למושג מאתגר ומלהיב - "בניית קריירה ארוכת טווח" במקום "חיפוש עבודה".

לתפקידי הניהול בקיבוץ ובמפעל מצטרף מקצוע חדש ורלוונטי - "מנהל חדשנות". אסטרטג קיבוצי החושב קדימה, מזהה וממפה את השינויים שבפתח. בהמשך יתווה כיווני שוק ויוביל גיבוש דרכים יצירתיות להאצת תהליכי שינוי. אלו יבטיחו לחברי הקיבוץ שגשוג וחוסן כלכלי לטווח ארוך.

מנהל החדשנות יפעל לשימור חוזקות המורשת המקומית, יקים בנק כישורים עם ה-DNA  של כל חבר, ויכונן מערכת מנחה למקבלי ההחלטות ולחברים, למקצועות מבוקשים ועיסוקים רלוונטיים.

בכל חבר בוער ניצוץ חדשנות משלו, הוא עשוי להצטרף לאש משותפת מאירה ומחממת, או שהוא עלול לשרוף את המועדון.

 

קרא עוד על ניהול קיבוץ שיתופי

ניהול קיבוץ שיתופי- 3 דרכים להגדיל מוטיבציה של חברים להתפרנסות

 

ניהול קיבוץ שיתופי

3 דרכים להגדיל מוטיבציה של חברים להתפרנסות...   קרא עוד

תמחור משרות בקיבוץ שיתופי

 

תמחור משרות בקיבוץ שיתופי- מודל אגדה

40 קיבוצים, מאות מנהלים ואלפי חברים בחרו במודל אגדה ובמויש אבן ניר להובלת תהליך תמחור מקצועי ומהנה, ומעידים על אמינות, הוגנות ושביעות רצון גבוהה...קרא עוד

תמחור משרות קיבוצים שיתופיים

 

 

מויש אבן ניר - מנכ"ל אגדה אסטרטגיה

יועץ ארגוני בכיר, מומחה בניהול קונפליקטים ומשברים בארגונים עסקיים וציבוריים, חברות משפחתיות וחברות ביוטק. יועץ למנהלי מפעלים בתעשייה הקיבוצית ולהנהלות קיבוצים. מרצה בהכשרת יועצים ארגוניים, בכנסים מקצועיים ובסדנאות לפיתוח מנהלים.

אגדה אסטרטגיה פיתחה מודל ייחודי שמסייע לארגונים גדולים לפרוץ ממשבר למצוינות בפרויקטים מורכבים ואף מצילי חיים.


פנו אלינו לקבל ממליצים ולתאם פגישה ללא מחויבות מצדכם!
 
מויש אבן ניר- 052-2828021 ,  agada@agada.co.il


לרשימת קיבוצים לקוחות אגדה  לחץ כאן