דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס
ניהול משברים אגדה אסטרטגיהניהול משברים אגדה אסטרטגיה
  • בית
  • שירותים »
    • ניהול משברים ארגוניים
    • ייעוץ אסטרטגי
    • ייעוץ ארגוני במשבר
    • ייעוץ ניהולי אישי
  • מאמרים
  • פודקאסט
  • אודות
  • לקוחות
  • צור קשר
  • בית
  • שירותים
    • ניהול משברים ארגוניים
    • ייעוץ אסטרטגי
    • ייעוץ ארגוני במשבר
    • ייעוץ ניהולי אישי
  • מאמרים
  • פודקאסט
  • אודות
  • לקוחות
  • צור קשר
ניהול משברים אגדה אסטרטגיה
  • בית
  • שירותים »
    • ניהול משברים ארגוניים
    • ייעוץ אסטרטגי
    • ייעוץ ארגוני במשבר
    • ייעוץ ניהולי אישי
  • מאמרים
  • פודקאסט
  • אודות
  • לקוחות
  • צור קשר
  • בית
  • שירותים
    • ניהול משברים ארגוניים
    • ייעוץ אסטרטגי
    • ייעוץ ארגוני במשבר
    • ייעוץ ניהולי אישי
  • מאמרים
  • פודקאסט
  • אודות
  • לקוחות
  • צור קשר
ראשי » פודקאסט - מנהלים בדרכם » שאול אשכנזי – יו"ר פלסאון

שאול אשכנזי – יו"ר פלסאון

ליצור לחברים גן עדן על חוף הים

פלסאון מעגן מיכאל, מהמובילות בתחום הפלסטיק בארץ ובארצות רבות בחו"ל, הונפקה בבורסה ב- 1997 ומגלה בשנים האחרונות צמיחה יציבה של 10% בשנה. 

אמונה בעובדים ובדרך, צניעות, הסתפקות במועט, שאפתן ואסטרטג, עם אהבה לקיבוץ ולחברים שהאמינו ביכולותיו ושלחו אותו ללמוד ניהול במסלול יוקרתי בחו"ל, הפך שאול לשותף מרכזי ביצירת גן עדן על חוף הים עבור חברי מעגן מיכאל, ש-90% מבניה חוזרים הביתה. בדרכו האוטנטית מספר שאול על דרכו לתפקיד, מהגיעו לקיבוץ כנער בעליית הנוער ועד היותו מנכ"ל מצליח שהצמיח והוביל את פלסאון במשך 10 שנים לשגשוג. 12 שנה כיהן כיו"ר, דירקטור ויועץ במפעלים אחרים וסגר מעגל כשחזר כיו"ר לפלסאון. 

 

 

האזנה נעימה!   הפעל כאן ←

 

גן עדן על חוף הים

מויש:   אנחנו מארחים היום את שאול אשכנזי, חבר קיבוץ מעגן מיכאל, יו"ר פלסאון, דירקטור במספר מפעלים. אני רוצה לשאול אותך שאול, מעגן מיכאל - גן עדן על חוף הים?
שאול:  אין ספק שמעגן מיכאל זה מקום כיף לחיות בו, ומאחר שעוד לא הייתי בגן עדן, אני חושב שזה המקום הכי קרוב לגן עדן. גם חברה גדולה, קיבוץ עם תרבות טובה, גם מצב כלכלי מצוין וזה אחד הדברים הכי חשובים בתוך החברה הקיבוצית, כאשר אתה במצב כלכלי טוב יש אפשרויות לחיים יותר טובים. אז בסה"כ אני יכול להגיד שמעגן מיכאל זה מקום שטוב לגור בו, עובדה ש- 90% מבני מעגן מיכאל חוזרים לקיבוץ.
 
כל דבר שאתה רוצה - תעשה
 
בוא נתחיל עם שיר
שיר הנושא בספר שכתבתי נקרא "שיר נבואה קוסמי" שנכתב על ידי עלי מוהר שמאוד אהבתי אותו, והמנגינה של יוני רכטר, אשף מוסיקה לדעתי, שיר מדהים. mm
השיר מסמל בשבילי את הקונפליקט הקבוע שבו אתה יכול לשבת, לחיות על זרי דפנה וליהנות. יש ים, יש בריכה, יש רמת חיים, ואתה כל הזמן שואל את עצמך האם להמשיך. כי צריך להבין, להמשיך זה בדרך כלל השקעת הרבה מאוד מאמץ, הרבה מאוד עצבים, כי אין דבר שניתן בקלות. אני חושב שכבר בתנ"ך אמרו "בזיעת אפך תאכל לחם". אני אומר "בזיעת אפך תעשה". זאת אומרת כל דבר שאתה רוצה- תעשה. והשיר מייצג את הבכל זאת להמשיך, להילחם, לעשות. שיר יפה ויש אותו על העטיפה של הספר, וגם את הברווזים במעוף. מעוף הברווזים זה המוטו.
 
 
שיר נבואי קוסמי עליז   /   מילים:  יוני רכטר ועלי מוהר   לחן וביצוע: יוני רכטר

כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר / תבין הכל, תדע, לא תאמר מילה אחת
כמו עמוד עשן תעלם בתוך החדר / משהו בך יאמר לך המשך בדרכך

כמו שביל החלב שחוצה את השמיים / אתה הולך ישר, לא שם לב לכוכבים
שזוהרים כדי לסנוור את העיניים / משהו בך יאמר לך המשך בדרכך

הו, לך ישר / לך לבד / אל תפחד / אוהו אוהו או / אל תכעס / לך תמים / לך אחד

כמו אווז הבר שחולף בשמי הערב / הוא טס בראש החץ, לא נרתע מן המרחק
והאינסטינקט מראה ובורא לו את הדרך / משהו בך יאמר לך המשך בדרכך

 
משהו בך יאמר לך המשך לדרכך
 
אני מחזיק ביד את הספר שנקרא "משהו בך יאמר לך המשך", ספר שהגית ודאגת להוציא לאור.
בנאדם קם בוקר אחד ואומר לעצמו: אני רוצה לכתוב ספר, או שזה משהו שהתבשל אצלך לאורך זמן, מאיפה זה נולד?
האמת שזה נולד לפני 12 שנים, מישהו קנה לי ספר של אלי עמיר שקוראים לו "שאול", וסתם זה העלה לי את הרעיון: למה לא אכתוב ספר על שאול? ובעצם התחלתי לכתוב רומן.
לא ספר ביוגרפי, רומן ביוגרפי. לקחתי את המסלול של החיים, הוספתי לו מרכיבים, הקצנתי דברים. לא הייתי חייב להיות מדויק, לא הייתי צריך לתעד את הסיפור הזה. התחלתי בשנת 2000 וב- 2004 נגנב לי הספר הזה, הכול היה כתוב בכתב יד.
מה זאת אומרת נגנב? כל הדפים? כל מה שכתבת?
כל מה שכתבתי נגנב לי
אולי מישהו פרסם אותו ועשה מיליונים לך תדע
הלוואי שהוא היה מפרסם אותו, הלוואי. אני קיוויתי שמישהו יבוא ויגיד: שמע, אני מוכן לתת כמה אלפי שקלים תמורת התיק הזה. תיקייה עצומה עם כתב יד
 
נשמע מתסכל לאבד דבר כזה
זה בעצם שבר אותי. זה היה כל כך מתסכל ופשוט גנזתי את הרעיון. כמה שנים לאחר מכן, אנחנו קבוצת חברים שעוד מהטירונות מהצבא נפגשים פעם בשנה, פעם בכמה שנים. יש לנו חבר שיש לו צימרים במטולה, אחד מהקבוצה הזאת שהיה איתנו בטירונות, בקורס מ"כים, קורס קצינים, סיפר לי שיש לו בת שעוזרת לכתוב ביוגרפיה. פניתי אליה והיא מצאה חן בעיני, ואז בעצם הנעתי את המנוע שוב, כי זה הצריך להניע מנוע, זה לא דבר קל. זו מן גלגלת כזאת שצריך להתחיל לגלגל, כי אני נפלתי אחרי האבידה, ממש.

יש הבדל בין לכתוב ביוגרפיה לבין לכתוב רומן, כי פה אתה נוגע בנימים הפנימיים שלך?
ברומן התכוונתי לגעת באופן שבו אדם מסתכל על זה, כאילו אני כותב על עצמי, אני הייתי אולי הגיבור שם, אבל הסיפור הוא אותו סיפור, רק ששם הוא היה יותר מוקצן, קצת יותר חריף, למרות שאתה בטח תשאל על החריפות שלו. יש כאלה שאמרו שזה חריף מדי.

היום שהחלטתי זה היה בערך בגיל 68 אמרתי בגיל 70, ליום הולדת 70 אני רוצה לעשות הפתעה למשפחה, אף אחד לא ידע במשפחה, להוציא ספר. בחצי שנה האחרונה כבר שיתפתי את כולם כי ביקשתי גם שחלק יכתבו, חלק התראיינו. לקח לי שנתיים וביום הולדת 70 עשינו אירוע, אשתי עשתה לי אירוע מאוד מכובד ושמנו את הספר על השולחן.

לספר לדורות הבאים
 
זאת אומרת אתה סימנת את גיל 70 כגיל ש...
שאני רוצה שיהיה לי ספר.
אני חושב שהסיבה, חשבתי שיש משהו בחיים שלי שחשוב לספר אותו, חשוב לספר אותו גם לילדים, גם לנכדים. אחת התגובות שקיבלתי מאחת האחייניות שלי, היא כתבה לי ואמרה לי תשמע, זה היה מאוד מאוד חשוב לי השורשים של המשפחה. אבא שלי אף פעם לא סיפר לי, אף אחד לא אמר לי אלף, בית, גימל, דלת. יש פה חלק של הסיפור של המשפחה, הנדודים... התלהבתי מזה כי חשבתי: אנחנו המנהלים טסים בכל העולם, מטיילים, אבל מי מדבר על אבא שלי שרץ מחלב למצרים, ממצרים לישראל. אנשים נסעו, ובתנאים לא תנאים, אבל הסתובבו בעולם, מכרו בעולם, היו, וחשבתי שסיפור כזה יש לו חשיבות רבה מאוד, שלפחות יישאר לנכדים שלי.
 
להיות עצמי
 
כשאתה כותב ספר אתה בעצם עושה גם איזשהו חקר עצמי במידה מסוימת, כי אני מניח שהכתיבה מעלה שאלות ותהיות שביום יום אתה לא עוסק בהן. זה נכון? זה מה שהרגשת תוך כדי הכתיבה, שעולות בך כל מיני תהיות?
נכון, לקראת הסוף נתתי לאנשים לבחון את זה, וקיבלתי תגובות. הרבה מאוד פעמים לא קיבלתי את התגובות, כי אמרתי שאם אקשיב לתגובות ואכתוב בצורה של אלה שהעירו את ההערות, אז לא אהיה אני, זה לא יציג את עצמי.

רצית להיות אותנטי מאוד
רציתי להיות עצמי. אמרתי שאני מעדיף אולי לפעמים להיות בוטה ולא תמיד נחמד אבל זה אני, זה מציג את האדם

שאול, בנקודה הזו אני רוצה לשאול אותך, כשאתה אומר אני רוצה להיות אני כמו שאני בלי כחל וסרק,  ואני יודע גם שאם אני אכתוב דברים מישהו אחר אולי יראה אותם בעיניים אחרות אבל יש פה צורך באיזושהי התפשרות. לא הרגשת שצריך לרכך את זה בשביל שאנשים אחרים ירגישו קצת יותר נוח עם הכתיבה?
לא, במפורש לא. האמת היא שאף אחד, גם מאלה שכאילו מותקפים, לא הגיב. בדרך כלל קיבלתי את התגובות החיוביות. התגובות שהיו לא חיוביות אמרו שלא הייתי צריך להיות כל כך בוטה. אבל אני, זה לא יהיה אני.

לך לבד, אל תפחד
 
אני שואל אותך כי כשקראתי את הספר נהניתי מפריסה יוצאת מן הכלל של דמות הילדות, של הרקע שצמחת עליו אבל היו גם סגירת חשבונות פה ושם? אמרת בואו, אני רוצה להגיד לכם קצת מה אני מרגיש וחושב על מה שעשיתם לי?
נכון. אני לא בטוח שסגירת חשבון, כי הכוונה שלי היא לא להשמיץ, הכוונה שלי זה לשים על השולחן את הדברים, שהם לא תמיד קלים. היו עימותים. השיר אומר "לך בדרכך, לך לבד והמשך". כך הרגשתי הרבה מאוד פעמים, שהלכתי לבד. לא ראיתי מצדדי והייתי צריך להילחם על הדרך.

באיזה סיטואציות הרגשת שהלכת לבד?
בסיטואציות שקידמתי נושאים שהאמנתי בהם. כולן בתקופות הניהול שלי, לצערי הרב. 50 מתוך 70 שנות החיים שלי אני עוסק בניהול, כמעט כל דבר היה עימות.

לפקוח עין שילכו בכיוון הנכון
 
שאול, אני אגלה לך סוד שהוא לא סוד, כי אתה בעצם יודע אותו, מנהל הוא בדרך כלל בודד. מנכ"לים הרבה פעמים מוגדרים כזאבים בודדים. הם צריכים מישהו לחלוק איתו, מישהו שילווה, שיעצים.

נכון. מהרגע שאני בפוזיציה שאני מנהל של מנהלים אני בהחלט רואה את תפקידי לעזור למנהל, לתמוך בו.
אמרו על זלמן שז"ר נדמה לי, שאמר: תשמע, אני סומך במאה אחוז על בן גוריון כשהוא נוהג את האוטו, אני יושב מאחור אבל מדי פעם אני פוקח עין לראות שהוא הולך בכיוון הנכון. זה התפקיד של היו"ר.
כשהוא לא עומד על הראש
כשבתפקידו הוא מסתכל שנוהגים בדרך הנכונה, כי יו"ר הוא לא המנהל, הוא צריך לתת את הגיבוי ולהוציא אותו מהבדידות.
זאת אומרת, כיו"ר אתה צריך לתת למנהל את הכיוון, אתה נותן לו לנהוג אבל אתה כמו מורה לנהיגה אם אתה מרגיש שההגה בורח לאיזשהו כיוון הופ אתה מחזיר אותו.
בדיוק. מצד שני, כשהוא נוסע קצת מהר, אומר: תשמע האם באמת כדי להגיע לשם אתה חייב למהר? ואתה נותן לו את הגיבוי. זה חשוב מאוד לתת גיבוי לדברים שהוא לוקח בהם סיכון מסוים, נוסע מהר מדי.

בספר יש סיפור על המנכ"ל של מיטרוניקס, בקיבוץ יזרעאל. כשהגעתי ישבתי עם המנכ"ל ואמרתי לו שאני מתכוון לבוא כל שבוע לשבת חצי יום לפחות ארבע חמש שעות במפעל ולהיות שותף בדברים, והוא אמר תשמע, הבנתי שאני צריך לחפש עבודה.
אני מיותר.
אני מיותר.
כן, מחליפים אותי.
והחזקנו תשע שנים יחד. את הסיפור הזה לא אני סיפרתי, זה הוא סיפר במסיבת הסיום שלי אחרי תשע שנים שגמרתי לעבוד שם. הייתי יו"ר החברה תשע שנים.
למה הוא נבהל? למה הוא חשב שאתה בא להחליף אותו?
כי הוא חשב שאני הולך לנהל את העסק ואני, בכל המקומות שאני נמצא, אני לא מנהל את המנהלים. רוב המנהלים אחרי שהם גומרים לעבוד נשארים חברים שלי.
כמנכ"ל אתה בודד. חבר משק שהיה מרכז משק לפני, שהיה מנהל גרנות, תמך ועזר לי. בלעדיו גם ההצלחה שלי הייתה בלתי אפשרית.

האדם שלא וויתר עליך
 
זה מעניין, אנחנו יושבים פה במכללת אורנים. לפחות בחוג שאני מלמד מדברים עלנערים שחלקם אפשר להגדיר כנערים בסיכון. אתה יודע מה הם אומרים, מה מציל אותם? אותו בנאדם שעמד כשהם היו צריכים אותו ולא ויתר עליהם. ובמידה מסוימת כשאתה אומר את זה,  משום מה התמונה הזאת עולה לי לראש.  אתה הגעת לתמוך במנהל ואתה היית שם בשבילו.
נכון.
זו לא פרפראזה, זו עובדה
זה ככה. כך אני רואה את התפקיד שלי ב- 12 שנים האחרונות
 
אהבה בת עשרים
 
בשיר "אהבה בת עשרים" של יוסי בנאי, יש מילים של אהבה וגם קצת אי אמון. אי נאמנות. אתה אוהב ונותן את כל מה שיש לך, ולפעמים אתה מרגיש חוסר נאמנות אליך.
את השיר הזה שרנו ארבעה מנכ"לים של פלסאון, מנכ"לי עבר, במסיבת חג הארבעים של המפעל. ארבעה מנכ"לים, כל אחד סדר גודל של 10 שנים. עלינו ושרנו את השיר הזה. לכל אחד היה איזשהו מימד של בית. מצד אחד אהבה עזה למפעל מצד שני כל אחד קצת הרגיש את חוסר הנאמנות של הכלה, של המאוהבת, בהם עצמם.
 
אהבה בת עשרים   /   מילים ולחן: ז'אק ברל   תרגום: נעמי שמר   ביצוע: יוסי בנאי
 
 ידענו אש, ידענו רעם                         אני מכיר את כישופייך                          אם את רוצה עכשיו לבכות
ואהבה בת עשרים                            את השקרים את הסודות.                      ליבי עכשיו נקרע פחות
ברחנו זה מזו לא פעם                       צריך תמיד לפקוח עין                           יש בזהירות עכשיו ללכת
אבל היינו חוזרים                             ולהישמר ממלכודות                              זה קו הגבול מכאן עד כאן
כי המשחק הוא מסוכן
המלחמה ברוך נמשכת
 
יפה שלי  /  את יחידה ומכושפה שלי  /  מאור השחר עד לבוא לילי   /  אוהב אותך, אוהב עדיין.
 
 
להתמודד על המקום שלי
 
אני רוצה רגע לקחת אותך קצת אחורנית, 1953 נער בן 12 עוזב את הבית בירושלים. בית מסורתי, דתי. עובר לחברת נוער בקיבוץ בתור ילד חוץ, פה מתחיל איזה מסע ראשון שלך, אפשר לומר?
מסע ראשון שלי שהיה ביוזמתי, כי המסע הראשון היה כשהורי נסעו איתי ברכבת ממצרים לישראל. זה המסע השני, הראשון ביוזמתי אבל השני של חיי.
מסע לכיוון הקיבוץ?
הגעתי לקיבוץ כבן חוץ, למזלי הרב באמת, אולי לאורך כל חיי, המזל שלי היה שכנראה הייתי מוכשר.
וקשה להציק למישהו שיודע לא פחות ממך, אולי יותר טוב ממך. זאת אומרת לא הייתי אף פעם תרנגולת פצועה, כי בדרך כלל בני הקיבוץ הצברים הם מאוד מאוד אכזריים, ובן קיבוץ למצטרף לקיבוץ, מישהו זר, זה תרנגול.
תרנגול זר נכנס ללול
תרנגול זר נכנס ואז כולם חושבים שהם צריכים למרוט לו. אני חושב שיחסית סבלתי פחות, כי גיליתי בקיאות דווקא בחלק שנקרא השכלה. בחשבון, במתמטיקה, באנגלית. בזמנו הייתי תלמיד טוב וזה הקל עלי את הקליטה לתוך חברת הצברים הישראלים, שלא הייתה קליטה פשוטה.
אתה אומר שהקיבוץ לא עושה חיים קלים לילד חוץ שמגיע.
מאוד לא, ההיפך.
אולי בגלל שאתה לא שייך לדור הנסיכים נקרא לזה, או קראתי בדיוק היום מאמר מעניין, דור האדמו"רים, אלה שכולם הולכים אחריהם.
תראה, אין ספק. החלק הראשון זה ההגעה לקיבוץ גברעם, שם היתה התמודדות כל הזמן, כי למדתי בכיתה של בני קיבוץ וההתמודדות הייתה יומיומית. אחרי ארבע שנים ביקשתי ללכת משם, והציעו לי ללכת למעגן מיכאל, קיבוץ שהייתה בו חברת נוער ושם היה שונה, הנסיכים היו צעירים, בני הקיבוץ היו קטנים והכיתות היו של עליית הנוער.
בני עליית הנוער היו בני 16 ובני הקיבוץ- הכיתה הראשונה של הקיבוץ היו בני 13. אז יחסית העימות הזה בני קיבוץ - עליית הנוער היה יותר פשוט, היה יותר קל. תשמע, כל חברה שאין לך שם הורים, אתה חייב להתמודד כמעט יום יום התמודדות על מקומך בחברה. אין שום ספק בזה.
 
לעמוד למבחן כל הזמן
 
היית כל הזמן צריך להוכיח את עצמך, ובעצם היה לך אתגר להיות יותר טוב. זה ריטואל שנתקלתי בו בעוד מקומות ובקיבוצים אחרים, שאנשים שבאו מבחוץ היו צריכים לעמוד במבחן כל הזמן.
נכון, התחרות עם הנסיכים כמו שאתה קורא לזה
זה לא אני, זה שם ששמעתי בקיבוצים
זה שם נכון לבנים של המייסדים. בסופו של דבר התחרות מאוד אכזרית, לא פשוטה. כדי לתת לאדם חיצוני אחריות, מנהיגות או איזשהו משהו שהוא יעשה אותו, אין שום ספק שזה מחייב אותך לעבוד הרבה הרבה יותר קשה ולהיות גם יותר מוכשר.

התגייסת לחיל התותחנים, עברת מסלול פיקודי, היית בקורס מ"כים, בקורס קצינים, אבל לא היית שלם עם המסלול
החבר'ה הלכו כולם למקומות הרבה יותר קרביים, שעובדים עם הרגליים. התותחנים היו זקוקים לכאלה שעוסקים במדידות, ונדרש ידע מקצועי במתמטיקה וטריגונומטריה. התגייסנו קבוצה של חמישה חבר'ה, ארבעה הלכו לשריון ואותי הוציאו ושלחו לתותחנים.

קיבלתי כלים ללמוד
 

ואני הרגשתי, מה בן קיבוץ הולך לתותחנים? לא הרגשתי הכי נוח. בסופו של דבר אני חושב שמבחינתי זאת הייתה הצלחה. חלק מהדברים אני זוקף גם למזל. המזל שהגעתי לחיל התותחנים שנתן לי כלים ללימודים. למדתי קשה מאוד בקורס הזה אבל גם התקדמתי בשרשרת הפיקוד עד להיות מפקד גדוד, הכל במילואים. לא שירתי יותר משנתיים וחצי בצבא.

הייתי הבן הראשון ממעגן מיכאל שנהפך לקצין והייתי שלושה חודשים בקבע. אף אחד לא ידע איך לעכל את הקבע, מה לתת לי, כמה כסף, אז נתנו לנו יחסית המון כסף. אז עוד לא חשבנו שאנחנו צריכים לקנות כל מיני דברים, זה היה חלק מהחברותא. הייתי מזמין את כל החבר'ה על חשבוני לגלידת תל חנן בבנימינה. היינו נוסעים לשם באופניים.

מנהל טוב זקוק לפעמים לרוע
 
הצגה שהגיעה לגברעם "הנפש הטובה מסצ'ואן" הביאה תובנות.
הצגה שעיצבה את חיי. באמת עיצבה את חיי. ראיתי את ההצגה שוב אחרי 50 שנה, הילדים שלי לקחו אותה. היא לא בדיוק זהה למה שהייתה לי בראש.  בראש שלי היה שהייתה שם אישה מנהלת טובה מוצלחת, אבל בגלל טוב הלב שלה אנשים ניצלו אותה, המשפחה באה לבית התה לאכול על חשבונה ולחיות על חשבונה. פעם בחודש היא הייתה יוצאת לחופשה, ובן דוד שלה בא והיה מגרש את כולם. בסוף ההצגה מסתבר שבעצם זו אותה אישה, רק שהיא הייתה זקוקה לפעמים לרוע.

כדי לנהל עסק אתה לא יכול להיות תמיד נחמד ותמיד טוב לכולם, ותמיד שיגידו לך שאתה נחמד. אתה חייב מדי פעם גם להגיד דברים קשים. כדירקטור זה המוטו של חיי. אני לא רוצה להיות נחמד, אני רוצה להגיד את הדברים האמיתיים, שאפשר יהיה לנהל אתם נכון.

לוקח על עצמי לשים גבולות
 
לא מזמן הייתי בישיבה של מועצת מנהלים, הייתי במקרה הזה צריך לייצג את הטוב. זאת אומרת להתווכח עם כל האנשים כדי לתת משהו מאוד טוב. אמרתי: חבר'ה, יש תוצאות כל כך טובות, סעו, קחו את האנשים, תנו להם חופש, תנו להם דברים טובים. והרגשתי בתפקיד הזה פחות נוח. אני דווקא הרגשתי תמיד בתפקיד שאני יכול לעזור למנהלים לקחת על עצמי את הנקודה הרעה, לעצור להם את הדברים, תגידו שאול אשכנזי אמר. כי אני חושב שיש חשיבות רבה מאוד לעזור, כדי שהמנהלים יצליחו הם צריכים מצד אחד את הטוב אבל מצד שני צריך גבולות. את הגבולות האלה אני לוקח על עצמי בדרך כלל.

 לקחת תובנה ניהולית מההצגה ויישמת אותה
מגיל 16. רק אח"כ הבנתי שזו תובנה, אבל תמיד דיברתי על ההצגה הזאת. אני לא שוכח אותה. אורנה פורת שיחקה את שני התפקידים והייתה הצגה מדהימה.

את התובנות הקשות קיבלתי בגיל צעיר
 
באוגוסט 1962 השתחררת, ואחרי כמה חודשים אמרת לעצמך: רגע, אני עוזב את הפלוגה אבל אני בטוח שהם לא יסתדרו בלעדי
זו עוד תובנה שקיבלתי בגיל צעיר. יש לי מזל שרוב התובנות הקשות, קיבלתי אותן בגיל צעיר, שאחר כך עזרו לי לגבי העתיד שלי. כמו שבגיל 16 הנפש הטובה מסצ'ואן, אז כשהשתחררתי מהצבא הייתי סגן צעיר, שחצן נוראי, חשבתי שכל העולם לפני, אני יודע הכל הכי טוב ויותר טוב מכולם. אמרתי: אני עוזב את הסוללה שלי, ואני בטוח שתוך כמה חודשים יקראו לי להציל את המולדת. חודש עובר לא קראו לי, חודשיים, אחרי שלושה חודשים נשברתי ובאתי לבקר. אני בא לבקר, ומתחיל כמובן במקום שהכי הרבה סיכוי שיהיה בלגן. איפה שהזיווד של התותחים. ואני שואל: מה נשמע? אומרים: מצוין! איך הכל? בסדר, יופי. איך הסגן הצעיר הזה שהחליף אותי, שהייתי בטוח שהוא יתמוטט ולא יצליח לעשות כלום? מצוין, הוא הביא שכלול פה, הביא שכלול שם, עשה דברים. הם לא התכוונו להשמיץ אותי אבל אמרו: תשמע יש שיפורים.

דיברו עובדות.
כן, עובדות. יש שיפורים בתוך המערכת. אחר כך הלכתי לחיילים, אחר כך הלכתי לעצמי, כולם אמרו: תשמע, הכל בסדר. בקיצור, חזרתי הביתה אבל וחפוי ראש, ומאז הבנתי שלכל אחד יש תחליף. יותר לא חשבתי שאין לי תחליף.
איזו אכזבה לשמוע שיכולים להחליף אותנו. מעניין שאני שומע את זה גם מפנסיונרים שעוזבים את העבודה ואומרים לעצמם: אני לא יכול לעזוב את המקום הזה כי בלעדי לא יסתדרו. ואיזו "אכזבה" שהם חוזרים ורואים שהעסק מתנהל לא רע בכלל.

לכל אחד יש תחליף
 

אצל הרבה מאוד מנהלים, לצערי הרב, אני צריך כל הזמן במקומות שאני נמצא להגיד: חברים יש עוד אנשים טובים שיכולים לסייע לעסק. אני לפעמים יושב עם מנהלים שאומרים: תשמע אנחנו, ההנהלה שלנו זו הקבוצה היחידה שיכולה לנהל. מה פתאום דירקטוריון? זה אנשים לא מנוסים, לא זה, לא זה, מי הם שיגידו לנו מה לעשות? זאת בעיה. אנשים לא תמיד מבינים, הם חושבים: אנחנו הכי טובים, אנחנו יודעים הכי טוב, אין לנו את מי לשמוע. ולמזלי הרב, עם הניסיון הרב שלי, אני מצליח גם להביא דוגמאות.

היה עכשיו אצלנו קורס מנהלים להכשרת דירקטורים. הבאתי להם דוגמה שקרתה ביזרעאל, שאסיפת הקיבוץ החליטה בניגוד להנהלה ולדירקטוריון למרות שהחברים לא מבינים כלום, והיום בדיעבד שנתיים אחר כך, מסתבר שהחברים לא שגו. אי אפשר עוד להוכיח את הזה, אבל בסך הכל החברים לא שגו. חבר פשוט, הגברת כהן מחדרה, אז הגברת ינובסקי מקיבוץ יזרעאל.

להעריך חכמת המונים
 
מה שנקרא תובנת הציבור.
כן לפעמים או חכמת ההמונים קוראים לזה. הרבה מאוד פעמים היא מוכיחה את עצמה בסופו של דבר, ואנחנו המנהלים לא יודעים להעריך את חכמת ההמונים, אנחנו די מזלזלים בזה.
זה נכון מה שאמר לי פעם מנהל, שהתפקיד שלנו הוא לא להפריע למנהלים לעשות את העבודה שלהם?
לא אני לא מקבל את זה. אני חושב שכמו שאמרתי, אנחנו צריכים לתת להם לנהוג, צריכים להוביל, אנחנו כל הזמן צריכים להסתכל שהם נוסעים בכיוון הנכון, זה התפקיד שלנו. ואם הוא לא נוסע על הדרך הנכונה, התפקיד שלנו זה להחזיר אותם לדרך.
מי קובע מה הדרך הנכונה?
תשמע, זה קומונסנס. לפעמים זאת הדרך הנכונה, לפעמים אחרת הדרך הנכונה.
 
להאמין באינטואיציה
 
אני אקח אותך לדילמה. המנכ"ל אומר הכיוון , הווקטור שלי הוא לפה, ואתה אומר סליחה, קח 30 מעלות ותפנה לשם, אסטרטגית אני חושב שאתה צריך לעשות את המהלך הזה.
לכן אני חושב שחכמת ההמונים, ובנושא הזה עוסקים בקבוצת אנשים, לא אחד. בדרך כלל יש מועצת מנהלים, אנשים שחלק מהם לא פחות מוכשרים מהמנהל, חלק מהם פחות מוכשרים אבל סך כל התובנות של סך הכל האנשים בהחלט יכולות להיות מועילות.

קונפליקט שלא קורה כל בוקר זה שהמנכ"ל אומר אני הולך לכיוון הזה ואחרים אומרים לא. בחברה מסוימת, אחרי אירוע מסוים, אמרתי: חבר'ה, צריך לחכות שנה שנתיים מלעשות עוד פעילויות. המנכ"ל אמר: לא, צריך לרוץ. אמרתי: חבר'ה לא רצים, עוצרים את העסק. אחרי שנה קמה הזדמנות טובה, אז כמו שאמרתי קודם לעצור, אמרתי לבחון את ההזדמנות שנוצרה.

לקחת אנשים נכונים

החיים מאפשרים גם חשיבה, והחשיבה היא בדרך כלל צוותית. ואני כן מאמין בחשיבה של קבוצת אנשים, לא אדם אחד. אתה צריך לדעת לקחת אנשים נכונים. זה שעוזי צור, שראיינת אותו, יושב בכמה מקומות, זה כי אנשים רוצים אותו, רוצים לשמוע אותו. זה שאני יושב בכל מיני מרכזים, אנשים רוצים לשמוע אותי כי אני לא מוותר, וגם הניסיון. כי כמעט כל דבר שקרה, שקורה, יש לך כבר דברים דומים שאולי, כשקרו, וחשבת הנה קטסטרופה, הרבה מאוד פעמים כל קטסטרופה היא גם לפעמים הזדמנות.

זה נכון שקיבוצים או מפעלים קיבוציים רוצים אדם שיהיה מאוד נחרץ לפעמים ויגיד להם דברים מאוד ברורים? ועם הניסיון שיש לו הם אומרים: אוקיי הוא יודע את הדברים, אין ספק ששווה לשמוע את מה שיש לו להגיד.
לשמוע אני מסכים, אבל המילה נחרצות... אני חושב שמנכ"ל חייב להיות נחרץ בדעותיו אבל הוא גם צריך לדעת לקבל שמחליטים מצד אחד בניגוד לדעתו, ומצד שני להקשיב גם לאחרים. לפעמים כדאי לראות דרך, ולפעמים יש גם שתי דרכים שהן נכונות. ואם הרוב רוצה דרך אחת שיכולה להיות נכונה, מנכ"ל צריך למצוא ולהתאים את עצמו בסופו של דבר לדבר הזה.
אבל אני מסכים, הוא צריך לדעת בדיוק, הוא צריך ללכת לבד, לפעמים יש בדידות, הוא צריך לדעת ללכת בדבר הזה אבל אני מאמין שכשעובדים בצוות הרבה יותר קל.

שאול, בוא ניקח נשימה ונשמע שיר
היו לילות.
אסתר עופרים הייתה איתי יחד בצבא, היא ובן זוגה היו צמד עופרים. אהבתי אותו מאוד, עד היום. לפני שנה או שנה וחצי שמעתי אותה בהיכל התרבות, היא מדהימה, פשוט כיף לשמוע אותה בלי מילים, בלי תובנות.

לפני שניהלת את פלסאון, מפעל הדגל של הקיבוץ, שלחו אותך ללימודים, כשהקיבוץ היה בתקופה לא מי יודע מה מבחינה כלכלית, ובכל זאת החליטו שאתה יוצא ללימודים באוניברסיטה
יוקרתית.
יוקרתית מאוד אפילו, MIT בארצות הברית, אתה יכול לספר קצת על התקופה הזו?
כן, האמת שהנושא התבשל כשהייתי גזבר של מעגן מיכאל, בתקופה מאוד מאוד סוערת בשנת 1984.

האמינו בי בלב חפץ
 
זה היה משבר הקיבוצים.
זה היה המשבר של הקיבוצים. אני לא יודע אם ההצלחה שמעגן מיכאל לא נכנסה למשבר הזה השפיעה על האנשים מצד אחד, מצד שני היו מספר... באמת איך אני אקרא להם? טייקונים, מהמילה החיובית, במעגן מיכאל. מהמייסדים, אנשים מאוד מאוד רציניים שאמרו לי: תשמע, אתה יכול להיות מיועד לתפקידים רציניים, ויש חשיבות מאוד מאוד רבה לנושא הגלובלי, הבינלאומי, כל הלימוד הבינלאומי של המערכת היה בעל חשיבות.

כשאני הייתי ב – MIT שאלו אותי: מה אתה עושה בקיבוץ, הרי אין תגמולים, ואני אומר להם: זה שאני פה לא נראה לכם שזה תגמול מאוד מאוד יפה? הערכה. בסופו של דבר, אני חושב שההערכה של הקיבוץ שנתנה את הדבר הזה עם לב חפץ. זה היה בתקופה קשה, ההחלטה על הלימודים הייתה בשנת 1985, כשעוד התנועה הקיבוצית כולה הייתה במשבר, ואני ביקשתי הצבעה נוספת כי חששתי, כי ההחלטה הייתה בתקופה מסוימת אחת, אבל אחר כך המצב הכלכלי היה עוד יותר קשה. וביקשתי הצבעה נוספת וההחלטה לא השתנתה.

אני באופן אישי חושב שזה אחד הדברים הכי יפים שמעגן מיכאל עשתה ודיברנו על גן עדן, אני הרגשתי כמו שאני בגן עדן. האמת היא שכשרק הציעו לי, אמרתי: מספיק שמציעים לי להיות מועמד ל- MIT , בשבילי זה כבר נותן לי נקודות זכות בחיים שלי. אח"כ הוזמנתי לראיון של פרופסור מ – MIT שהגיע לארץ לביקור. הוא היה צריך לראיין אותי ואני עשיתי הכנות לראיון הזה מילה במילה עם אותו חבר שהמליץ לי ללכת ללמוד ב-MIT. הוא דרום אפריקאי. והראיון התחיל, ובחצי שעה הראשונה ממש זהה למה שהתכוננתי, אבל החצי שעה השנייה הייתה שונה, ואני נבהלתי מעצם הדבר הגדול הזה, ללכת ללמוד ב-MIT , והתחלתי לשאול אותו האם באמת זה מתאים לי? היה שלב שהוא אמר לי שאני מתאים, ושמה שעשיתי בחיים שלי טוב ומתאים מאוד למה שאלמד.

זו טקטיקה נכונה אגב לשאול אותו...
לא, זו לא הייתה טקטיקה, זה היה יותר חוסר ביטחון כזה. אבל הוא אמר: תראה, אני לא מחליט אבל אני חושב שאתה מאוד מתאים. ואני חושב שבסופו של דבר מעגן מיכאל עשתה דבר טוב. בסופו של דבר היא קיבלה הרבה.

כלים לניהול אנשים
 
היא הרוויחה מנהל.
מנהל ברמה. כששאלו אותי אחר כך אנשים: תגיד לי, הלימודים עזרו לך לנהל את פלסאון? אמרתי להם הרבה מאוד פעמים: לא לימדו אותי ללכת על ארבע כשאני מדבר עם חבר קיבוץ, את זה לא לימדו אותי ב- MIT. אבל זה בהחלט נתן כלים ומעמד ומוניטין שהיו חשובים מאוד למנהל פלסאון.

סיפרת שאחד הקורסים המשמעותיים מבחינתך היה קורס ביחסי אנוש, משאבי אנוש וניהול משא ומתן. למה ציינת אותו כקורס משמעותי כל כך?
קודם כל, כי אני לא נחשב לאדם שמייחס חשיבות לדברים הרוחניים, למה שאתה עוסק.
מה זה רוחני? בני אדם זה דבר רוחני?
לנושא של מדעי החברה. למרות שכלכלה זה מדעי החברה, חלק גדול מקורסי הבחירה שלי היו בנושאים של משאבי אנוש, יחסים, ייעוץ ארגוני. אני חושב שהפרופסור הכי נחשב בימים ההם לייעוץ ארגוני, אדגר משהו, שכתב הרבה מאוד ספרים, לימד אז ב-MIT והלכתי לקורסים שלו, אז ציינתי את זה, כי איך אומרים, רציתי להראות את הפרדוקס. זאת אומרת לא רק כלכלה ומספרים אלא גם משהו שמראה על יחסים בין אישיים.

איש של אנשים
 
אתה אומר מדעי החברה, מדעי ההתנהגות. אתה איש של אנשים. אני מקשיב לך ואני שומע אנשים, והדרך שאתה עובד אתם, והדרך שאתה יודע להעצים אותם, נכון שלפעמים אתה אולי שולף קוצים אבל אתה איש של אנשים. אתה צריך להכיר בזה.
אשתי צריכה להכיר בזה. אני חושב שבסופו של דבר הקומבינציה של מספר תכונות שלי השלימו לי גם את החלק הזה, עם השנים עם ההתבגרות התייחסתי לנושא הזה בהרבה הרבה תוקף. אף פעם לא הייתי מורם מעם, לא הייתי אף פעם סנוב, כי אני תמיד ידעתי מאיפה באתי.

הדבר הכי יפה, הברכות שכתבו לי העובדים במפעל שגמרתי בפלסאון.
הם אמרו תשמע, הדבר הכי טוב שהיה, שבחמש וחצי רבע לשש בבוקר היית מסתובב עם הכוס קפה שלך בכל המחלקות ואומר בוקר טוב. העבודה הייתה מתחילה בשש, תמיד הייתי בא קודם. עכשיו, לא עשיתי את זה בכוונה בשביל להראות את זה, אבל היה לי חשוב להכיר את האנשים עד השם, ידעתי כל שם במפעל, כל שם.
לזה התכוונתי.
אז יש, אין ספק שעם השנים הדברים האלה, ככל שמתבגרים מתרככים ונהיים יותר זה.
עברת תהליך של שינוי
אפשר להגיד שזה תהליך של שינוי ואפשר להגיד שזה התעמקות של התובנות שהיו ויצאו החוצה אל הפועל.

להתמודד עם התנגדות
 
שלוש השנים הראשונות שלך בפלסאון לא היו קלות.
לא, מאוד מאוד קשות. שלוש השנים הראשונות שלי היו לא רק שקשות, כמעט בלתי נסבלות. אדם נורמאלי לא היה עומד בזה. זאת אומרת הוא היה צריך להיות חזק
למה?
כפו על ההנהלה מנכ"ל. כל ההנהלה הייתה נגד שאני אגיע למפעל, כמעט ללא יוצא מן הכלל. בהתחלה אמרו: תוך חצי שנה העסק יתמוטט. אחר כך אמרו תוך שנה, אחר כך תוך שנתיים, תוך שלוש, ואלה שלוש שנים קשות. התוצאות של השלוש שנים האלה שפלסאון לא צמחה. היא לא נפלה למזלי הרב, אבל לא היה לי הכוח לעשות תכנית אסטרטגית ולממש אותה. אני זוכר שב- 1992, ארבע שנים אחרי שהתחלתי, עשיתי תכנית אסטרטגית ואמרתי שאני רוצה להגיע ל- 50 מיליון דולר. כולם הסתכלו עלי כמו משוגע, כי היינו בין ה- 20-30 מיליון כמה שנים טובות, ובתקופה שלי היה נדמה לי 29, 30 ,31 מיליון בשלוש השנים הראשונות, וכתבתי רוצים להגיע ל- 50. אנשים לא האמינו, אבל אמרו תשמע אחרי שלוש שנים של מנכ"ל מה אנחנו נחליט...

השקענו בו, הוא כבר מנהל, העסק לא נופל.
כן, אז אישרו את התכנית הזאת ועמדנו ב- 50, ואח"כ הגענו גם ל- 100. אבל השלוש שנים האלה היו מאוד קשות, הן לא היו פשוטות.
אלה היו שלוש שנים מעצבות מבחינתך, אם הצלחת למרות מה שאתה קורא "דעת הקהל" וההתנגדות של חלק מהחברים. עדיין צריך לזכור שהייתה קבוצה שכן האמינה בך, והדבר הכי חשוב מבחן התוצאה.
כן, קודם כל הקבוצה שהאמינה בי זה, אמרתי קודם, שגם מזל. היו בין המייסדים של מעגן מיכאל קבוצות שונות של אוכלוסיה, וקבוצה אחת מהקיבוץ, לא מהמפעל, היא זאת שתמכה בי. זאת אומרת בעצם הקיבוץ החליט שהוא רוצה אותי כמנכ"ל למרות ההתנגדות של הנהלת המפעל ושל המפעלים. אין ספק שהשלוש שנים האלה עיצבו אותי מאוד. אחרי שאתה מתמודד עם זה, הכל נעשה לך אחר כך הרבה הרבה יותר קל, אין שום ספק.

לבנות נאמנות
 
מהאתגרים בפלסאון מה אתה מרגיש, איזה אתגר מבחינתך היה הכי משמעותי בעשר שנים האלו?
האתגר הראשון זה קודם כל לשלוט על החברה. כי החברה הייתה מבוזרת מאוד והשיטה הייתה ככל שאתה מבזר, שראשי היחידות יהיו נאמנים אליך, ולהגיע למצב שאני שולט בכל. שמנהל החברה בגרמניה יגיע למסקנה שאני המנכ"ל ואני האוטוריטה. לוקח זמן לעצב את זה שבסופו של דבר אתה זה המנכ"ל ואתה זה שקובע, ושאתה כמובן עם הנהלה, עם דירקטוריון, עם הכל. החלק הזה הוא הכי קשה, להגיע למצב שכולם יכירו שאתה המנכ"ל, כי כשזה היה מפוזר אז מנהל השיווק עשה מה שהוא רוצה, מנהל החברה בגרמניה עשה מה שהוא רוצה, מנהל החברה באיטליה, וכל אחד היו לו נאמנויות לאנשים אחרים, ולקחת את כל הנאמנויות האלה ולהכפיף אותם...
לרכז אותם אליך
לרכז אותם אליך זה היה הדבר הכי קשה בשנים הראשונות.

עפו ניצוצות בסיטואציה כזאת, כשאתה בעצם יצרת תהליך שינוי
נכון, עפו הניצוצות בהחלט. אנשים חלקם גם נפגעו, וגם אני מדי פעם נפגעתי. אבל בסופו של דבר, באיזשהו שלב המנכ"ל הקודם חזר לתוך החברה, והיה מאוד מאוד לויאלי, ועזר לי להתגבר. הוא באיזשהו שלב הפסיק את הנאמנויות שלו לקבוצת העבר והחליט להיות נאמן לי, וזה עזר לי הרבה מאוד.

אינטרס משותף להצליח
 
היה לכם אינטרס משותף - הצלחת החברה
היתרון של מעגן מיכאל תמיד היה, גם כשהיו רבים, אינטרס משותף שהחברה תצליח. לא היה מצב שאני אלך ואני אכשיל אותו, אבל אני שמח שהוא התקשר כדי שאולי אני אוכל להחליף אותו, אולי מישהו אחר יבוא שמקשיב לי. היה קשה מאוד לדור המייסדים שהגיע מישהו מהדור השני. הוא גם לא נסיך, הוא גם לא בן, ובסופו של דבר מנהל את החברה. זה לא קל, אני הייתי הדור השני, הראשון בדור השני. כמעט כל דבר במעגן מיכאל הייתי הראשון בדור השני. כמו שאמרתי קודם, הייתי הקצין הראשון, הייתי מרכז המשק הראשון, הייתי המנכ"ל הראשון של פלסאון. בעצם בן קיבוץ מעגן מיכאל שיהיה מנכ"ל בפלסאון, הראשון נבחר ב- 01/01/2013 שהוא בן קיבוץ. עד עד אז לא היה בן קיבוץ מנכ"ל של פלסאון.

פרצת דרך
אפשר להגיד שפרצתי דרך, כן, בהחלט.
את הניסיון הרב שצברת בפלסאון לקחת אתך אח"כ וגילית שבעצם יש לו ביקוש רב
בגיל 60, כשגמרתי 10 שנות ניהול של החברה, גיליתי שילדי הם אולי הילדים הראשונים שהחליטו שהם לא רוצים לחיות בקיבוץ. 90% אמרתי לך קודם חוזרים, אבל ילדי שלי 100% לא חיים בקיבוץ, וראיתי שהם זקוקים לי. בכל זאת אנחנו יודעים מה זה, כמה הדבר הזה, ואני בקופת בית נמצא בתקציב האישי שלי במינוס 30,000 ₪. אז אמרתי שאני אנסה שניים שלושה קיבוצים להציע להם את מרכולתי, ופתאום ראיתי שהמרכולת שלי שווה הרבה מאוד. פשוט היה ביקוש מאוד מאוד גדול הרבה יותר ממה שיכולתי לתת, עם שכר בצידו. יצאתי לחופש למספר שנים, וטפו טפו אני עזרתי לכל ילדי בסופו של דבר להיות מסודרים היום.

להגשים חלומות
הגשמת חלום
נכון, עשר השנים האלו, 12 השנים האחרונות, החלטתי שכמו שאני עושה במפעל תכנית אסטרטגית אני עושה תכנית אסטרטגית למשפחתי. התכנית האסטרטגית הזאת, שבסופה יהיה ספר, מומשה לטעמי במלואה.

אז הנה אני מקריא פה פסקה מהספר שלך, שחותמת את הספר:

 "בגיל 60 ניסחתי לעצמי חזון, לאפשר למשפחתי לקבל מעט מגן העדן שיש לכל בני מעגן מיכאל. לדאוג לרווחת ילדי ונכדי, להבטיח קורת גג לכל אחד מבני המשפחה לכל החיים ולהבטיח חינוך לכל אחד לפי צרכיו. בחגיגת ה-70 לחיי אני מסכם עשור רצוף עימותים ומאבקים, אבל הפעם למען המשפחה ולא למען הכלל. ועוד דבר, סעיף נוסף בחזון שניסחתי בגיל 60 להשלים עד תום העשור ספר שיספר על שורשי המשפחה ועל העשייה שלי".

יא אללה, אתה יודע זה מוצא חן בעיני מה שהקראת
באמת? לא ידעת שאתה... לא המצאתי את זה שאול, זה שלך. נשבע לך.
כן, כן, זה שלי, אבל אתה יודע, אני לא קראתי את הספר הזה מאז, אני קראתי אותו 60-70 פעם בזמן העבודה, ותיקנתי פה ותיקנתי שם, אבל מאז שהוא יצא בעצם לא קראתי אותו אף פעם.
והקטע הזה הוא בהחלט ממצה את האמת. ממש ממצא

הוא גם חותם מאוד יפה את השיחה על הדרך המעניינת שעברת, אז מה החלום לשנים הבאות, אתה עוד צעיר
השיר הרביעי שביקשתי, "יושב על הגדר", הוא בדיוק הצומת שאני כל יום נמצא בה היום. לעומת שיר הפתיחה שאמר לך והמשך ועשה, והמשך היה קודם כל עד גיל 60 עשיתי הרבה מאוד למען החברה, בגיל 60 עשיתי כמה שנים טובות למען המשפחה. היום אני נמצא במצב שאני יכול לשבת על הגדר ולהחליט האם אני רוצה להיות פה או שם. לקחתי מחדש את פלסאון, אני שנה שנייה יו"ר פלסאון. אחרי שש שנים שיצאתי מפלסאון לעשייה המשפחתית שעשיתי, עכשיו חזרתי לפלסאון. אני מתלבט מה אני עושה במעגן מיכאל אז אני יושב על הגדר עכשיו.

מאחל לך שתמשיך עוד הרבה שנים בעשייה הברוכה הזאת, שתעשה טוב בעוד מקומות,  תודה שבאת

 
ראיונות נוספים:
עוזי צור – יו"ר שמיר אופטיקה
עוזי צור – יו"ר שמיר אופטיקה

לחברים שלנו היו חוצפה, שאיפות ונחישות להצליח בגליל אף פעם לא עשיתי לבד, הייתי שותף מלא ושווה. הכנסנו סעיף בהסכם: הליבה

מצוינות בניהול – פאנל 4 מנכ"לים
מצוינות בניהול – פאנל 4 מנכ"לים

מהי הדרך להוביל ארגון למצוינות? 4 מנכ"לים מובילים משתפים תובנות, חכמת ניהול וחכמת חיים בדיון מרתק על ניהול מצוינות בארגון. משתתפים:

מיקי כץ- קברניט אל על מומחה לחרדת טיסה
מיקי כץ- קברניט אל על מומחה לחרדת טיסה

מצוינות אל הלא נודע- שגרת ניהול של אפס תקלות "להטיס מטוס זו חוויה שלא נותנת לחיוך לרדת לי מהפנים, אז

חייא אדלמן – מנכ"ל MPC המעפיל
חייא אדלמן – מנכ"ל MPC המעפיל

"בצניעות ועמל, במאור פנים, ולא גבה ליבם" "אני לא מפטר אף עובד ולא מוותר על אף בן אדם במפעל" אומר

שיתוף
מנהלים בדרכם – ראיונות רדיו

מנהלים מתארחים באולפן לשיחה על דרכם האישית למצוינות: שליחות בתפקיד, ניהול עובדים, ערכים מנחים בקבלת החלטות, חדשנות ויצירתיות, הישגים שגאים בהם במיוחד ורגעים שלא ישכחו לעולם, כל מנהל בדרכו שלו.

עורך ומגיש: מויש אבן ניר

sop-resize-200-moishradio1

שירותי ייעוץ ניהולי
  • ניהול משברים ארגוניים
  • ייעוץ אסטרטגי
  • ייעוץ ארגוני במשבר
  • ייעוץ ניהולי אישי
  • ניהול מצוינות וחוסן ארגוני
מאמרים שכדאי לקרוא
  • איך לפתור משבר אמון בין יו"ר למנכ"ל
  • חיזוק חוסן ניהולי בזמן משבר
  • ניהול שעת חירום
  • התמודדות עם אנשים קשים בארגון
  • משבר בצוות – די באיש אחד כועס…
  • משבר מגה- ההזדמנות של אביגדור קפלן
  • מניעת משברים – ניהול משבר תנובה
  • ניהול קיבוץ שיתופי- 3 דרכים להגדיל מוטיבציה של חברים להתפרנסות
  • מאמרים
מנהלים בדרכם – ראיונות רדיו
  • מצוינות בניהול – פאנל 4 מנכ"לים
  • מיכאל אילוז – מנכ"ל טבע נאות
  • מיקי כץ- קברניט אל על מומחה לחרדת טיסה
  • יוסי פלד – מנכ"ל גלעם
  • עוזי צור – יו"ר שמיר אופטיקה
צור קשר

agada@agada.co.il
052-2828021
04-6989345

אגדה אסטרטגיה
קיסריה  |  אמירים

מיקום –   קיסריה  |  אמירים

טל.  052-2828021   |   04-6989345

אימייל –  agada@agada.co.il

  • Facebook
  • LinkedIn
כל הזכויות שמורות לאגדה אסטרטגיה בע"מ © 2015
Site By: Visuali
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל